Centrat en l'àmbit de la Corona d'Aragó, aquest llibre estudia l'evolució, a partir de les seves diverses formulacions en la plàstica gòtica, de les concepcions sobre la retribució de les accions morals en el més enllà. S'articula entorn de la representació visual dels mecanismes retributius amb què tant en el plànol de l'escatologia individual (judici particular de les ànimes postmortem) com en el de l'escatologia universal (final de la Història i el subsegüent Judici Final) el sistema judicial del més enllà premia o castiga el comportament humà. En aquest marc cobra particular importància l'anàlisi de imatgeria de l'infern i el purgatori que, com a elements substancials d'aquest sistema penal, són objecte d'atenció preferent. Tot això en una perspectiva atempta a la interrelació de la imatge amb els mitjans que, com el discurs teològic, les visions de l'altre món o l'homilètica, van contribuir decisivament a forjar l'imaginari medieval del més enllà.
- Cover
- Title page
- Copyright page
- Índice
- Introducción
- I. Juicio final y juicio particular en el pensamiento medieval
- II. Difusión de las visiones del más allá en la corona de Aragón
- III. La imagen del juicio final en las artes visuales góticas
- 1. La proyección pública del juicio final: su presencia en la escultura monumental
- 2. El juicio al servicio de empresas soteriológicas de carácter personal
- 3. El juicio final como paradigma de la justicia humana
- 4. Otros contextos iconográficos
- 5. La imagen del juicio final en la miniatura
- IV. Componentes escatológicos del culto a San Miguel en el gótico
- 1. Juicio y destino escatológico del alma en los ciclos dedicados a San Miguel
- V. Otros santos del purgatorio
- 1. San Amador. El retablo de Santa Ana de la Iglesia de Sant Miquel de Cardona
- 2. San Nicolás de Tolentino. El retablo de "domus dei"
- 3. San Gregorio Magno
- VI. Imágenes del purgatorio al margen del culto a los santos
- 1. El purgatório-ordalía o la prueba del puente
- 2. Purgatorio y culto a la sangre de Cristo
- 3. ¿Purgatorio o infierno?: las pinturas murales de Sant Valentí de les Cabanyes
- 4. Un purgatorio con referencias apocalípticas: los frescos de la iglesia de Aós de Civis
- VII. Hacia un más allá multifuncional
- 1. Los retablos de almas levantinos: una visión general
- 2. Los retablos de almas levantinos en sus elementos iconográficos
- 3. Algunas reflexiones sobre la reiteración y pervivencia de los retablos de almas en el ámbito valenciano
- 4. El más allá multifuncional en algunos retablos aragoneses
- 5. Permanencia de la formulación bipolar del juicio final
- Conclusiones
- Bibliografía
- Apéndice gráfico