Aquest llibre aborda, d'una banda, el gir icònic, pictòric o visual en les ciències humanes i alguns dels desafiaments que planteja. Per un altre, diagnostica una ansietat típica de comunitats que s'han sotmès al domini de l'avenir. Davant l'acceleració del temps i la compressió de l'espai, enfront de la seva extrema volatilitat, la memòria -la seva musealització i monumentalització- s'ha erigit en una ciutadella que ens protegeix d'aquest focus d'angoixes, en un bastió d'autenticitat assetjada pels relats oficials. No obstant això, si la memòria i el futur algun moment van albergar una esperança progressista i emancipatoria, la seva exaltació i mercantilització actuals els ha degradat a una minúcia venal, produïda i consumida industrialment, i sobreexplotada pel lucratiu negoci del virtual i del nostàlgic.
- Cover page
- Title page
- Copyright page
- Índice
- Introducción
- Acerca del presente ausente
- El retrato como huella de la memoria
- La vida breve. Memoria de lo efímero
- Walter benjamin y los ángeles de la memoria en la ciudad de Berlín
- Shoah: entre el deber de memoria y la prohibición de imágenes
- De les icones als conceptes
- El giro en la memoria: el caso de Reinhart Loselleck
- El giro temporal de la época moderna y sus consecuencias para la estética y su memoria
- El arte y la creación de futuras memorias. Monumento e intervención artística en espacios urbanos
- La muerte de Hitler: la representación cinematográfica de un tabú
- Recordar y remembrar los cuerpos: el caso de george dedlow
- Usos políticos de la iconografía clásica: Jaques-louis david y arno breker
- Plumas y libros: imágenes de la escritura en la emblemática barroca
- Iconografía e iconología barroca: emblemas y conceptos
- <<Sin tapar los ojos del recuerdo>>: la memoria del desatre en la poesía de Juan Gelman
- Imágenes de ningún lugar. Para una ética visual del siglo del horror