Teoría del conocimiento

Teoría del conocimiento

El conreu sistemàtic de problemes relatius al coneixement humà és una característica substantiva del pensament modern. Tanmateix, històricament, la tradició filosòfica a les universitats espanyoles s'ha mostrat molt deficitària en aquest camp. La introducció de l'epistemologia moderna, i de la modernitat en general, en el pensament espanyol ha estat un procés complex i ple d'entrebancs. A partir dels anys setanta del segle XX, però, es va iniciar un període de renovació molt intens que va canviar radicalment el panorama. En l'àmbit de la teoria del coneixement, l'aportació de Josep Lluís Blasco hi va ser de les més destacades. Aquest llibre ofereix una aproximació sistemàtica als problemes filosòfics que planteja el coneixement humà. Dividit en cinc grans apartats, que recullen els temes més importants de l'epistemologia actual -mètode, definició i possibilitats de coneixement, justificació, base empírica del coneixement i relació entre semàntica i epistemologia-, s'adreça als estudiants de l'àmbit de les humanitats, però també de les ciències bàsiques i, més enllà, a un públic general interessat en els problemes epistemològics.
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  • Índice
  • Presentación
  • Nota del traductor
  • Primera parte. El método en epistemología
    • 1. El problema del método
    • 2. El naturalismo
    • 3. El trascendentalismo
    • 4. El análisis
  • Segunda parte. El problema del conocimiento
    • 5. ¿Qué es el conocimiento?
      • 5.1 La definición clásica de conocimiento
      • 5.2 El problema Gettier
      • 5.3 Soluciones al problema Gettier
      • 5.4 Los casos Gettier reexaminados
      • 5.5 Otras expresiones de conocimiento
      • 5.6 La especialización del término conocimiento
      • 5.7 No hay que desesperar: la necesidad de justificación
    • 6.¿Es posible el conocimiento? El problema del escepticismo
      • 6.1 Descartes y el problema de la epistemología moderna
      • 6.2 Del cartesianismo a la epistemología contemporánea
      • 6.3 La hipótesis de los cerebros en la cubeta
      • 6.4 Las consecuencias de la hipótesis escéptica
      • 6.5 Escepticismo y justificación
  • Tercera parte. El problema de la justificación
    • 7. El fundamentalismo
      • 7. 1 La concepción arquitectónica del conocimiento
      • 7.2 El rechazo del regreso al infinito y del círculo vicioso
      • 7.3 Distinción de dos tipos de creencias
      • 7.4 Otros fundamentalismos
    • 8. El coherentismo
      • 8.1 ¿Qué es la coherencia?
      • 8.2 Críticas al coherentismo
      • 8.3 Coherencia y experiencia
    • 9. Internismo/externismo
      • 9.1 Ventajas e inconvenientes del externismo
      • 9.2 Ventajas e inconvenientes del internismo
      • 9.3 Internismo y externismo en la justificación del conocimiento
  • Cuarta parte. Las fuentes del conocimiento empírico
    • 10. El problema epistemológicode la percepción
      • 10.1 El fenomenalismo
      • 10.2 La teoría causal
      • 10.3 Crítica de los sense-data
      • 10.4 Hacia un realismo directo
    • 11. La inducción
      • 11.1.El problema de la justificación de la inducción: el rompecabezas de Hume
      • 11.2 Hempel y la paradoja de los cuervos
      • 11.3 Goodman y el problema de la proyectabilidad
      • 11.4 El método hipotético-deductivo
      • 11.5 La inferencia a la mejor explicación
  • Quinta parte. Significado y conocimiento
    • 12. El problema del significado
    • 13. Términos, enunciados, teorías
    • 14. El dualismo analítico / sintético
  • Bibliografía
  • Índice analítico
  • Índice onomástico

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