Al llarg de les pàgines d'aquest llibre, l'autor demostra efectivament com és possible, mitjançant l'anàlisi i interpretació dels continguts de les obres que escull de la producció cinematogràfica xilena al llarg de prop de mig segle, conèixer alguns dels problemes claus de la història d'aquest país des de la dècada dels seixanta fins als nostres dies, les diferències i antagonismes que l'han travessat i les petjades que els seus conflictes han deixat en la subjectivitat dels xilens i les xilenes. D'aquesta manera, Alcàzar ha donat vida a una esplèndida història de Xile a través de la pantalla cinematogràfica, que serà des d'ara una obra de referència tant per a la història contemporània del país andí del Con Sud com per a la metodologia del treball historiogràfic amb fonts fílmiques", tal i com assegura en el pròleg Alfredo Riquelme Segòvia, doctor en Història de la Universitat de València i acadèmic de l'Institut d'Història de la Pontifícia Universitat Catòlica de Xile.
- Cover Page
- Titel pagina
- Copyright
- ÍNDICE
- PRÓLOGO
- INTRODUCCIÓN
- LOS DOCUMENTOS EN SOPORTE DE VÍDEO (DSV) COMO FUENTE Y COMO HERRAMIENTA PARA EL HISTORIADOR
- La relación entre el cine, el historiador y la investigación en su disciplina
- El cine en las aulas, una imprescindible herramienta didáctica
- El cine y los cineastas en el Chile reciente, unos apuntes necesarios
- LA GRAN ESPERANZA CONTRA EL GRAN MIEDO. LA VÍA CHILENA AL SOCIALISMO EN EL MARCO DE LA GUERRA FRÍA
- El abismo social, la Vía chilena y la extrema polarización en las pantallas
- LAS CUATRO FASES DE LA DICTADURA DE AUGUSTO PINOCHET: DE LA REACTIVA A LA TERMINAL
- LA NECESIDAD DE CONTINUAR VIVIENDO JUNTOS TRAS EL RETORNO A LA DEMOCRACIA, 1989-1998
- Las heridas abiertas de las víctimas de la dictadura
- La recuperación democrática y los sectores populares
- La sociedad postraumática en los barrios altos
- LA SOCIEDAD CHILENA, EL SÍNDROME POSTRAUMÁTICO Y LAS DISTINTAS MEMORIAS EN LA PANTALLA
- Memorias contradictorias y memorias antagónicas
- La memoria obstinada y la ignorancia persistente, Pedro Machuca y Gonzalo Infante, las peras y las manzanas