Des de la segona meitat del segle XIV, València inicià un progressiu ascens social i econòmic que es va plasmar artísticament en l'arribada de mestres pintors de diverses procedències, cosa que va donar lloc a la realització d'obres d'art d'una gran qualitat en un ambient molt favorable. És l'inici i punt de referència de l'anomenat Segle d'Or valencià. Aquest llibre se centra en l'anàlisi del període del gòtic internacional a València des d'una àmplia perspectiva, i estudia l'aparició i la trajectòria de cadascun dels grans pintors o els patrons que van consolidar València com un important focus del gòtic internacional en la Mediterrània. A més de l'originalitat de l'enfocament utilitzat, les novetats documentals són una de les claus del llibre, ja que llancen una llum major i obren camins per a desxifrar el complex panorama artístic de la València del 1400
- Cover
- Title page
- Copyright page
- Índice
- Prólogo
- Presentación
- Introducción: pintores y sociedad en una ciudad tardomedieval
- I. Pintar por encargo
- Los patronos y los mecenas
- 1. Los clientes de los pintores en la ciudad de Valencia
- 2. La corte real: la innovación al servicio del poder y la fama
- 3. El gobierno municipal: el decoro de la urba, la figura del pintor de la ciudad
- 4. La iglesia cliente y promotora de empresas artísticas: la necesidad litúrgica y el prestigio de las devociones
- 5. Los prohombres. El patriarcado urbano en busca de un papel en la sociedad. Participación e imitación
- 6. La mà mitjana: las obras convencionales
- 7. Conclusiones
- II. Pintar en el obrador
- El artesano en la edad media. Disposición del taller e identidad artística
- 1. El artesano en la edad media. La formación de las corporaciones y cofradías de oficio. En el seno del gremio de freneros de la ciudad de Valencia: los pintores
- 2. La dirección del taller: el maestro
- 3. La jerarquía del trabajo: el oficial y el aprendiz. Las estrategias de producción
- 4. Los artesanos decorativos: los pintores de cofres, banderas, escudos, cortinas y entremeses
- 5. El lugar de trabajo y aprendizaje. Los lugares de venta. La casa del artista
- 6. Los vínculos sociales y familiares. La vida económica del artista
- 7. Conclusiones
- III. Pintar para el mercado
- Apéndice
- Documentos
- Bibliografía
- Ilustraciones