Art i ciència, que per a molta gent poden semblar dues activitats ben separades, han tingut i tenen molts punts en comú. Al llarg de la història, artistes i científics s'han proporcionat mútuament eines de treball, materials nous o motius d'inspiració. En aquesta obra, s'expliquen de manera amena i assequible temes com el descobriment de pigments nous gràcies a l'evolució de la química o les tècniques modernes que permeten conèixer molts detalls sobre obres pictòriques, estudiar estils i detectar fraus o datacions equivocades. A més a més, s'explora la visió del món que es desprèn de diverses obres a partir de la influència mútua entre l'art, d'una banda, i l'astronomia, la biologia, les matemàtiques o la física, de l'altra.
- Cover
- Title page
- Copyright page
- Índice
- Prólogo
- Introducción
- Primera parte. El color y la materia
- Capítulo 1. La búsqueda del color
- Los colores de las cavernas
- Los secretos del arco iris
- La paleta de los antiguos
- La alquimia de los colores
- Un blanco más sano
- Estudio en azul
- Nuevos colores: riqueza y riesgo
- Las entrañas de la creación
- De la industria al cuadro
- Capítulo 2. El control de la materia
- La pervivencia del barro
- El tiempo como destructor
- Vidrio, la frágil transparencia
- Cemento, hierro, acero: fortalecer los sueños
- Segunda parte. La visión del mundo
- Capítulo 3. Ordenar el espacio
- Dimensiones áureas
- En perspectiva
- Ayudas ópticas
- Dibujando la cuarta dimensión
- Trampantojos
- Las matemáticas como inspiración
- Capítulo 4. Las lecciones de los cuerpos
- Conocer para simplificar
- Plasmar las emociones
- Los visible y lo invisible
- La vida, fuerza creativa
- Capítulo 5. La máquina modelo
- Entre dos épocas
- De los tratados técnicos a los cuadros
- Del elogio a la crítica
- El ferrocarril, otro protagonista de la industrialización
- El reinado de la máquina
- La visión desde el aire
- Vanguardias al servicio de la revolución
- La hibridación persona-máquina
- Capítulo 6. Del cosmos al átomo
- El nuevo firmamento
- La ilustración celeste
- ¿Relativamente cubistas?
- El tamiz del cerebro
- Capítulo 7. Ocho imágenes, ocho lecturas
- Bibliografía
- Índice analítico
- Índice onomástico