El present volum recull les intervencions que vint-i-un especialistes en teatre espanyol, italià i francès del segle XVI, van presentar en el Simposi Internacional que, amb el mateix títol d'aquesta obra, va tenir lloc al novembre de 2010 en la Universitat de València. Des d'una perspectiva pluridisciplinar i amb metodologies diverses, s'analitzen en elles diversos aspectes de la presència de la dona en el teatre d'aquest segle: des de la intervenció de les dones en les representacions teatrals del període, al seu paper com a mecenes i com a receptores privilegiades d'aquestes representacions. El conjunt dels estudis ací reunits ofereix, doncs, un panorama múltiple, apassionant i suggestiu del paper jugat per la dona i els personatges femenins en el teatre del segle XVI, un segle, sens dubte, crucial per a la construcció del teatre europeu modern.
- Cover
- Title page
- Copyright page
- Índice
- Prólogo
- Les Dames de la Cour et l'apologie du genre tragique en France au XVI siècle. Jean Balsamo
- Les representaciones teatrales ofrecidas a la llegada de Lucrecia a Ferrara. Júlia Benavent
- Mourir au nom de Dieu, mourir pour la patrie. La sainte, la martyre et la femme forte dans les tragédies françaises de la fin du XVI et du début du XVII siècle. Christian Biet
- Los tríos en las dos comedias Serafina. José Luis Canet Vallés
- Merope: un mito, una donna. Maria Chiabò
- With arts arising, Sophonisba rose: appunti sul primato di Sofonisba nella tragedia del Cinquecento. Renzo Cremante
- Escenarios y efectos escénicos en Italia en la segunda mitad del siglo XVI. Fausto Díaz Padilla
- Isabella enigmatica diva e versatile artista nella vita culturale del suo tempo. Federico Doglio
- Reine par un roi, reine sans roi: variantes et faiblesses du pourvoir féminin. Marie-Madeleine Fragonard
- La misoginia en la Comedia Italiana del siglo XVI. Vicente González Martín
- Euphimia ou la tragédie du bonheur imposé. Corinne Lucas Fiorato
- Les Comédies bibliques di Margherita di Navarra, tra evangelismo e mistero medievale. Anderson Magalhaes
- Esempi di personalità femminili tra i personaggi della Commedia Italiana del Cinquecento: stereotipi allegorici o modelli di contemporaneità? Mariangela Mazzocchi Doglio
- Fantasche, dame e regine. Due esempi di fenomenologia del femminile "en travesti": Leone de Sommi e Flaminio Ariosti. Giacomo Pedini
- La Farsa del matrimonio, de Diego Sánchez de Badajoz. Miguel Ángel Pérez Priego
- Las comédies des Intronati de Sienne: un théâtre pour les dames? Marie-Françoise Piéjus
- Actrices de la Commedia dell'arte. J. Inés Rodríguez
- ...De cuando en cuendo un beso y un nombre de mujer...: el teatro de Giraldi Cinzio. Irene Romera Pintor
- La mujer fuerte en el teatro español del XVI: entre la admiración y la condena. Josep Lluís Sirera
- La figura de la romana Lucrecia en la Farsa o Tragedia de la Castidad de Lucrecia de Juan Pastor (mitad del siglo XVI). Hélène Tropé
- Religión, heroísmo y sacrificio. Algunas notas sobre la fortuna teatral de María Estuardo. María Dolores Valencia Mirón