De 'Amanecer' a les pel·lícules de Jayne Mansfield, de Louise Brooks a Tim Burton, el cinema nord-americà ha sabut combinar el valor referencial de les seues grans creacions amb una no sempre benvolguda, però no per açò menys persistent, tirada cap a la raresa, la intencionada banalitat amb aspectes de transgressió o l'experimentació oberta. Aquest assaig recorre ambdues facetes: el nucli cordial del que avui entenem per «cinema clàssic nord-americà» i els seus amplis i sorprenents marges. Tots dos determinen la contradictòria estima que l'espectador d'ahir i d'avui sent per la forma de narrativa popular de major influència en l'últim segle.
- Cover
- Title page
- Copyright page
- Índice
- Prefacio. Qué queremos decir cuando decimos “Cine clásico norteamericano”
- I. La palabra como opción
- Buster Keaton, una vida en la que cabe la historia del cine
- En la cumbre del cine mudo: 'Amanecer'
- Hacia la comedia adulta: Laurel y Hardy
- Entre Europa y América: el caso de Louise Brooks
- Las filosofías de Vidor
- En el límite: 'Borderline'
- II. Un primer clasicismo
- 'Talkies': la sorprendente plenitud de un arte nuevo
- La comedia como cima: Lubitsch, Cukor, Leisen, Sturges, Wilder
- Cuatro notas sobre 'Casablanca'
- Frank Capra, un idealista en Pottersville
- En torno al cine bélico
- Las ambigüedades de Ford
- El wéstern en cinco tiempos
- Lágrimas fingidas: el esplendor del melodrama
- 'Thriller': el melodrama resuelto por otros medios
- “Caza de brujas” en Hollywood: dos casos
- La hora española
- El incomprendido Welles
- III. Hacia un nuevo Hollywood
- Visionarios en la transición del nuevo al viejo Hollywood
- Un actor entre dos épocas: Gregory Peck
- La era de las superproducciones: 'Doctor Zhivago' y el cine internacional de David Lean
- Jayne Mansfield o la franqueza
- 'Something’s Got to Give', una película inacabada de Marilyn Monroe
- El maestro Corman
- IV. La generación de los 70
- Scorsese y sus raíces
- Interludio: sobre las películas de boxeo en el nuevo y el viejo Hollywood
- Coppola o la desmesura
- La nostalgia: 'American Graffiti', 'Grease'
- Spielberg o el optimismo de la voluntad
- Elaine May y los arquetipos
- Milius, el postergado
- Para adultos: Joe Sarno, Russ Meyer, Ralph Bakshi
- Los dilemas morales de Polanski
- V. Después del cine de autor
- Tiempo de catástrofes
- 'Mad Max': el mundo futuro
- Un autor después de la época del cine de autor: Woody Allen
- Un musical generacional: 'All That Jazz'
- Tres apuntes sobre los hermanos Coen
- El mundo al revés de Tim Burton
- Fantasmas familiares: el cine de Guillermo del Toro y Alejandro González Iñárritu
- Basado en hechos reales
- Por entregas
- Bibliografía
- Índice onomástico